جستجوی این وبلاگ

۱۳.۱۲.۹۰

گزارش کلمه از حضور مردم تهران در انتخابات؛ احتیاجی به رای ما نیست، نتیجه مشخص است


گروه اجتماعی کلمه_ زهره نقیبی:  نهمین انتخابات مجلس با بی اعتنایی مردم مواجه شد. این در حالی بود که رسانه های حکومت تصویر دیگری را در مقابل چشم مردم به تصویر می کشیدند.

خیابان های تهران امروز در نقاطی مثل همیشه مملو از جمعیتی بود که همچون ماه های اخیر در حال خرید نوروزی بودند فارغ از اینکه حوزه های زیادی برای حضورشان در انتخاباتی نمایشی تدارک دیده شده است.جمعیتی که وقتی بحث همین صندوق ها و انتخابات هم می شود ابایی ندارد که از حکومت انتقاد کنند و صندوق های آن را نمایشی بخواند.دروغ آنها را فریاد کند و از قهر با صندوق ها برای همیشه سخن بگوید.

اما خبرگزاری نزدیک به سپاه خبر از مشارکتی می دهد که از مرز سی میلیون گذشته و از کمبود تعرفه های انتخاباتی می گوید که هیچ رغبتی برای مشارکت در میان مردم نمی یابی.

در حالی که تمام شواهد حاکی از خلوت بودن حوزه های اخذ رای و عدم استقبال تهرانی ها از این انتخابات دارد، خبرگزاری پیشرو در دروغ سازی نوشته است که تهرانی ها بیش از ۵۰ درصد در این انتخابات شرکت کردند.
بی شک بازی با اعداد و ارقام یکی از شعبده بازی هایی است که در انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری ۸۸ برای مردم به نمایش گذاشته شد، نمایشی که میرحسین موسوی به صراحت اعلام کرد که تسلیم این صحنه آرایی ها و شعبده بازی ها نمی شود.
هر چند تمام تبلیغات حکومتی متمرکز بر تامین نظر رهبری مبنی بر مشارکت دشمن شکن دارد و پیش بینی ها نشان از اعلام مشارکت بالای شصت درصدی دارد، نتیجه نظرسنجی های حتی وابسته به بسیج نیز حاکی است که در خوش بینانه ترین حالت نرخ مشارکت  کمتر از ۴۰ درصد خواهد بود.

در اولین ساعات پس از برگزاری انتخابات خبرگزاری های نزدیک به حکومت با ارقام مشارکت۶۵، ۶۴ و ۷۰ درصدی به استقبال زودرس نتیجه آرا رفته اند.

اما مردم اعتنایی به اعداد وارقام ندارند. آنچه برای مردم ملموس است، مشاهدات خودشان است. حوزه هایی که خالی از جمعیت بود. خانواده هایی که برای اولین بار طی این سه دهه به پای صندوق رای نرفتند.

اسامی مشخص است

وقتی تنی چند از همین شهروندان را در مورد انتخابات امروز مورد سوال قرار می دهم پاسخ های جالب به گوش می رسد. برخی از شهروندان نه تنها از مشخص بودن نتایج از قبل سخن می گویند و آراء مردم را نمایشی می دانند ، بلکه در مورد ترکیب آینده مجلس هم سخن می گویند.
خانم میانسالی می گوید: اسامی که مشخص است.

شهروندی هم می گوید: به زور نمی توانند پای مردم را به صندوق ها بکشانند.مردم گرفتار خرید شب عید هستند با این گرانی و مشکلاتی که برای مان با تورم درست کردند.

جوانی در این زمینه اشاره دارد که یک بار مار گزیده شدیم بس است.

مسیر را ادامه می دهم، مساجد و حوزه های مختلفی که برای رای گیری تدارک دیده شده را پشت سر می گذارم متحد الشکل سربازی با اسلحه درمیانه در حوزه های مختلف ایستاده است. فارغ از رفت و آمدی و حضوری. فضای سردی که تا چشم کار می کند سکوت است و سکون. در برخی حوزه ها هم دست اندرکاران آن را پر جمعیت گذاشته اند. اما استقبال چشمگیری از مردم نیست.

با پیرمردی که در حال عبور است، هم صحبت می شوم، می گوید: ما شرمنده شما جوانان هستیم. اشتباه ما را تکرار نکنید.
می پرسم: واقعیت این است که می بینیم یا آنچه سیما می رود. سری تکان می دهد و می گوید: این طنزهای تلویزیونی دیگر برای مان قدیمی شده است.
خانمی را برای گفت و گو پیدا می کنم که در این مورد اشاره دارد: تصاویر تلویزیون عجیب نیست. منتظر بودیم ما که در حال خرید بودیم را در صف رای فتوشاپ کنند و ببینیم.

شهروند دیگری هم معتقد است: به هر حال آنها هم جمعیتی دارند که نمی توان انکار کرد. اگر چه آنها اغراق می کنند.
آن دیگری نظرش این است که برخی حوزه ها را برای تبلیغات و شوی تلویزیونی آماده می کنند و طبیعی است باید جمعیتی هم در آن جای دهند. می گوید: حال باید با این جمعیتی که نمی بینیم منتظر شنیده کم شدن تعرفه هم باشیم.

یکی از مساجد پر نام و آوازه که در ایام انتخابات رفت و آمد پرشکوه مردمی را در کارنامه دارد. جز رفت و آمدی کم رونق چیز دیگری مشاهده نمی شود.

شهروندی می گوید: مدت ها است دیگر اخبار را دنبال نمی کند.می گوید: حق همین است که خودمان می بینیم و قضاوت می کنیم.رسانه های دو طرف اغراق می کنند.امروز برای کاری از جنوب تهران تا شمال شهر رفتم.هیچ خبری نبود.او به قضایای دو سال گذشته اشاره می کند و می گوید بعد از آن شهدا و زندانیان مردم چه اطمینانی به این صندوق ها دارند.
با این حال علاوه بر اظهارنظرهای فوق جمعیتی هم هستند که هنوز صندوق های رای را قبول دارند و اطمینانی از اینکه رایی شمرده می شود در آنها زنده است.

مرد میانسالی که با خانواده از یکی از حوزه ها بیرون می آید می گوید رای داده و نظرش بر این است که نمایندگانی هم هستند که برای مردم کار می کنند.

خانمی هم با عصبانیت این اظهارنظر را می کند که به چه کسی رای می دهند؟ کی به فکر مردم است؟

جوانی هم که از ته مانده تبلیغات انتخاباتی عصبانی است، می گوید: انگار نه انگار که انتخاباتی برپاست.

هر چه پیش می روم ، بی رونق تر، مسیرها و حوزه های مختلف را که پشت سر می گذاری بی رونقی بهترین توصیف برای آنهاست،خیابان های خلوت و تقریبا کم تردد ، فضای سرد و حوزه های خالی شکل غالبی است که در بیشتر مناطق پایتخت به چشم می خورد غیر از مناطق خرید که طبیعی است هم چون قبل پر رونق از حضور مردم باشند.

اینها همه در حالی است که تنها ساعاتی پس از آغاز رای گیری، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان میزان مشارکت در انتخابات مجلس نهم را ۸ تا ۹ درصد بیشتر از میزان مشارکت در انتخابات مجلس هشتم دانست و همزمان، صولت مرتضوی، رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: روز جمعه “رکورد جدیدی” از میزان مشارکت در انتخابات در ایران ثبت خواهد شد.

اعلام این میزان مشارکت زودهنگام ،در شرایطی که انتخابات نهم مجلس به عنوان نخستین انتخابات پس از کودتای خرداد ۸۸ و حوادث و وقایع پس از آن رقم خورد، خود جای تردید دارد.انتخاباتی که حکومت زیر بار تقلب آن نرفت و د رمسیر آن از سرکوب و حبس و حصر کم نگذاشت تا اولین انتخابات پس از آن حوادث برایش مهم ترین و حساس ترین انتخابات شد.

خبرگزاری فارس در خبری نوشت : تعداد آرای شرکت کنندگان در انتخابات مجلس نهم از مرز انتخابات مجلس هشتم فراتر رفت.
این خبرگزاری پیشتر در گزارشی مدعی شد که نرخ مشارکت در انتخابات ۱۲ اسفند بیش از ۶۲ درصد خواهد بود. این رقم مشارکت برای نخستین‌بار یک ماه پیش از سوی علی سعیدی٬ نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران اعلام شد.

اخباری که به نظر می رسد همگی در پی راضی کردن رهبری است که نزدیک انتخابات از دغدغه مشارکت سخن گفت و از مردم خواست و اظهارامیدواری کرد با حضور خود مشتی محکم بر دهان استکبار بزنند.

با وجود فضای سردی که امروز با عدم حضور مردم در انتخابات نمایشی نصیب حکومت شد، شبکه های مختلف رادیو و تلویزیون از همان ابتدای صبح این انتخابات را با شکوه خواند و حضور مردم را به عنوان یک حماسه مورد تاکید قرار دادافرادی را مقابل دوربین به نمایش گذاشت که حرف های آنها از جنس اکثریت جامعه نبود.روایتی و تصاویری که همه حکایت از یک انتخابات پر شور دارد که آرزوی حکومت بود.

آرزویی که به مدد تصاویر و عناصر خود آن را برآورده کرد. آرزویی که سندی شد بر نمایشی بودن انتخابات و مشارکتی تصنعی از دست اندرکارانی که سابقه و اتهام تقلب و دست بردن در میزان آرا و نتایج را در کارنامه دارد.

به هر روی مردم خود بهترین شاهد برای قضاوت در مورد حوزه های انتخابیه و فضای سردی هستند که امروز بر انتخابات نمایشی گذشت. شاهدانی که خود گواه می دهند مشارکت سیاسی دیگری را با عدم حضور در انتخابات رقم زدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر