جستجوی این وبلاگ

۵.۲.۹۱

انجمن جهانی قلم خواهان آزادی محمد سلیمانی‌نیا شد



 انجمن جهانی قلم (پن) با انتشار بیانیه‌ای خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط محمد سلیمانی‌نیا، مترجم و متخصص اینترنت در ایران شد.

انجمن جهانی قلم در بیانیه‌ای که روز گذشته ۳۱ فروردین (۱۹ آوریل) منتشر کرده بازداشت محمد سلیمانی‌نیا، مترجم رمان «عطر سنبل، عطر کاج»، مدیر سایت یو٢۴ شبکه اجتماعی متخصصان ایرانی و طراح بسیاری از سایت‌های انجمن‌های جامعه مدنی را محکوم کرده است. محمد سلیمانی‌نیا روز ۲۰ دی ماه سال گذشته توسط وزارت اطلاعات ایران بازداشت شد و نزدیک به دو ماه هیچ کس از محل نگهداری او اطلاعی نداشت.

پس از گذشت نزدیک به دو ماه سلیمانی‌نیا در اعتراض به شرایط نامعلوم، طولانی‌شدن دوران انفرادی و قطع هرگونه ارتباط با دنیای خارج از زندان دست به اعتصاب غذا زد.

انجمن جهانی قلم نگرانی خود را نسبت به زیر پا گذاشتن ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که از سوی حکومت ایران نیز امضا شده است، ابراز داشت.

میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی یکی از پیمان‌های سازمان ملل متحد بر پایه اعلامیه جهانی حقوق بشر است که از سال ۱۹۷۶ میلادی لازم‌الاجرا شد.

ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی مربوط به آزادی بیان است و در آن آمده است: «هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی کسب دانش، گرفتن و دادن اطلاعات و هر نوع عقایدی، بدون توجه به چگونگی ارائه آن به‌طور زبانی یا نوشتاری یا چاپی و در شکل هنری یا به هر وسیله دیگری که خود انتخاب می‌کند، می‌باشد.»

انجمن جهانی قلم نوشته است بر اساس اطلاعاتی که به این انجمن رسیده، محمد سلیمانی‌نیا، ۳۹ سال دارد و به‌هنگام دستگیری توسط مأموران امنیتی برای پاسخگویی به سئوالات آنان به دادگاه انقلاب اسلامی تهران رفته بود. وی از آن‌جا به‌همراه مأموران برای بازرسی خانه‌اش به کرج رفت که در این بازرسی مأموران امنیتی مدارک و اطلاعات کامپیوتری وی را ضبط کرده‌اند.

انجمن جهانی قلم وضعیت جسمانی این زندانی را به‌دلیل اعتصاب غذایی که نزدیک به سه هفته پیش آغاز کرد نگران‌کننده عنوان کرده است.

این انجمن از همه خواسته است تا اعتراض خود به بازداشت محمد سلیمانی‌نیا را در نامه‌هایی به آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف ارسال کنند.

روز پنج‌شنبه ۲۴ فروردین (۱۲ آوریل) نیز سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای ادامه بازداشت محمد سلیمانی‌نیا را محکوم کرد و خواهان آزادی فوری وی شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز نوشت سلیمانی‌نیا پیش از بازداشت بار‌ها از سوی وزارت اطلاعات ایران احضار شده بود تا کنترل سایت‌های تحت مدیریتش را در اختیار مأموران این سازمان قرار دهد.

این سازمان بین‌المللی مدافع آزادی بیان، سلیمانی‌نیا را «قربانی طرح اینترنت ملی» در ایران نامید و نوشت وزارت اطلاعات از وی خواسته بود تا با آن‌ها همکاری کند اما وی حاضر به این کار نشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر