جستجوی این وبلاگ

۱۵.۲.۹۱

کمیته حمایت از روزنامه نگاران: ایران چهارمین کشور سرکوبگر مطبوعات جهان است


به گزارش دویچه وله، کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران روز چهارشنبه (۲ مه) در گزارشی اعلام کرد ۱۰ کشور جهان که توسط نظام‌های دیکتاتوری اداره می‌شوند سانسور شدیدی را از طریق تعطیلی دفا‌تر رسانه‌های جهانی و همچنین سرکوب روزنا‌مه‌نگاران داخلی اعمال می‌کنند. در این گزارش که در آستانه روز جهانی آزادی مطبوعات منتشر می‌شود، کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران که مقر آن در نیویورک است از ایران، سوریه و کره شمالی نام برده که در مقابل جریان آزاد اطلاع‌رسانی ایستاده و محدودیت‌های گسترده‌ای را برای رهیافت به آن‌چه ثبات ژئوپولتیک و اتمی نامیده می‌شود، انجام می‌دهند.
این گزارش اولین بار است که پس از سال ۲۰۰۶ منتشر می‌شود. در گزارش ۲۰۰۶ این کمیته ایران در میان ۱۰ کشور اول جهان در زمینه سرکوب آزادی بیان نبود.
در گزارش سال ۲۰۱۲ که اکنون منتشر شده است، اریتره سر لیست کشورهای سانسورگر مطبوعات قرار دارد و پس از آن به ترتیب کره شمالی، سوریه، ایران، گینه استوایی، ازبکستان، می‌انمار، عربستان سعودی، کوبا و بلاروس قرار دارند.
در گزارش گفته می‌شود: «این ۱۰ کشور که محدود‌ترین کشورهای جهان هستند از تکنیک‌های مختلف سانسور از فیلترینگ هوشمند وب‌سایت‌ها و جلوگیری از پخش ماهواره‌ای در ایران گرفته تا سیستم‌های سرکوب‌گر نظارتی در عربستان سعودی و بلاروس بهره می‌برند.»
این گزارش درباره جمهوری اسلامی می‌افزاید که ایران یکی از کشورهایی‌ست که شدید‌ترین سانسور اینترنت را اعمال می‌کند. در این گزارش همچنین به بازداشت‌های گستردهٔ روزنامه‌نگاران در ایران به منظور به سکوت کشاندن این قشر و ضربه زدن به پوشش خبری آزادانه اشاره شده است.
کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در گزارش خود آورده سوریه و ایران از زمان شکل‌گیری اعتراضات مردمی سانسور را به طور قابل توجهی شدت بخشیدند، از آن میان میتوان ممنوعیت فعالیت رسانه‌های بین‌المللی و حمله به مطبوعات داخلی را نام برد.
این گزارش که اولین بار از سال ۲۰۰۶ منتشر می‌شود، اذعان می‌دارد که از آن زمان تا کنون تغییر چندانی در اسامی لیست کشورهای سرکوب‌گر آزادی اطلاع‌رسانی مشاهده نشده است. اسامی ۱۰ کشور معرفی شده در آن زمان کره شمالی، می‌انمار، ترکمنستان، گینه استوایی، لیبی، اریتره، کوبا، ازبکستان، سوریه و بلاروس بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر