جستجوی این وبلاگ

۱۰.۸.۸۸

کمپین دفاع از زندانیان اعتقادی



بیانیه شماره دو سدازا


به نام خدایی که انسان را آزاد آفرید


آیت ا... بروجردی ، منصور اسانلو (کارگر)، جعفر ابراهیمی(معلم)، پیمان عارف،بهروز جاوید تهرانی (دانشجو) ، عبد ا... مومنی به جرم ابراز عقیده، به جرم مطالبات صنفی، به جرم عدالت خواهی در زندانهای امنیتی بسر میبرند و تحت فشار و آزارهای بسیارند. اتهام مشترک همه، اقدام علیه امنیت ملی است. عبد الله رمضان زاده، کیان تاجبخش، مصطفی تاج زاده، محسن امین زاده، هنگامه شهیدی به جرم عدم هم جریانی و عدم همفکری با جریان حاکم ، احمد زید آبادی، مسعود باستانی، بهمن احدی امویی، محمد قوچانی به جرم قلم بدستی که شغل شان ایجاب میکند، همگان متهم به انقلاب مخملی و براندازی نرم تحت فشارهای شدید هستند. چهار جوان به جرم ارتباط با انجمن پادشاهی به اعدام محکوم میشوند که بفرض واقعیت امر، آیا معنای تناسب جرم با مجازات همین است؟

عبد الله مومنی شاید در عمر خود آلمان را ندیده باشد اما مجبور شد اعتراف کند در آلمان دوره های آموزش براندازی دیده است. دکتر محمد ملکی که مدتهاست در بستر بیماری است باید اعتراف کند اما به چه چیزی باید اعتراف کند؟ به شرکت در تظاهرات؟ به برنامه ریزی برای شورش خیابانی؟ چرا ملاحظه وضعیت بیمار و سابقه فرهنگی اش نمیشود؟ چرا بهزاد نبوی، یار دیروز انقلاب ، امروز در زندان به سی.سی.یو میرود؟ کار او در زمانی که زندانی ساواک بود به سی.سی.یو نرسیده بود! آیا اسلام و انسانیت همین است؟

در این برهه حساس و دردناک کشور، همه جوانان و پیران ، همه زنان و مردان ، هر ایرانی عدالت خواه و آزادی خواه میتوانند و باید که یک فعال حقوق بشر باشند؛ برای انکه حق طلبانی که شجاعت ابراز عقیده داشته اند، بی پناه و بی دفاع نمانند و ندای آزادی خواهی و شهامت ابراز عقیده خاموش نگردد. برای انکه ما و فرزندان ما در ایرانی آزاد و سربلند زندگی کنیم. برای آنکه عدالت نه به مفهوم تحریفی که حقیقتا اجرا شود. دراین راستا، یکی از اولین و مهمترین گام ها ، دفاع همه جانبه و با قدرت از زندانیان عقیدتی-سیاسی است.

Ø چند پیشنهاد به خانواده های زندانیان اعتقادی برای دفاع موثر:

· کمپین حمایت و دفاع: ایجاد وبلاگ یا فیس بوک یا سایت اختصاصی در مورد فرد زندانی، عقاید وی ، سوابق فعالیتی و برخوردهای صورت گرفته با او و خانواده اش بعنوان منبع رسمی خبر در مورد عزیز دربند.

· افشاگری : تهیه خبر، مقاله و فیلم در مورد برخورد امنیتی قضایی با خانواده زندانیان . بعنوان مثال افشای تهدید خانواده ها به سکوت برای حفظ جان زندانی و یا گروگان گیری امنیتی مثل بازداشت فرزند یا اعضای نزدیک زندانی با هدف تحت فشار گذاشتن فرد زندانی. بعنوان نمونه دستگیری پسر سعید حجاریان و یا دستگیری برادر دکتر زهرا رهنورد ، شاهپور کاظمی.

· همراهی: همراهی آشنایان درجه 2 و 3 و اقوام و دوستان زندانی با اعضای نزدیک خانواده وی در پیگیری های قضایی (که عامل بسیار مهمی در روحیه بخشی به آنان است) و کمک به انتشار اخبار مربوط به زندانی و خانواده وی.

· ارتباط رسانه ای : ارتباط مستمر و مستقیم اعضای خانواده زندانی با سایت های حقوق بشری و رسانه های خارج از کشور در بیان شرایط زندانی و خانواده اش که تاثیر بسزایی خواهد داشت.

· "یدالله مع الجماعه" : ارتباط و تعامل تنگاتنگ خانواده های زندانی با یکدیگر حتی در صورت امکان همزیستی موقت با هم و نیز پیگیری های دسته جمعی. همچنین برگزاری جلسات گفت و گو، دیدار های جمعی، دعا های جمعی، تحلیل وضعیت و شرایط، مشاوره با حقوقدانان و مدافعان حقوق بشر، شناخت راه های قانونی دفاع و حمایت، همبستگی و همیاری مالی . تحصن و تجمع خانواده های زندانی به مناسبتهای مختلف دربرابر زندان و دادگاه. ملاقات با نمایندگان، اعضای شورای شهر، تشخیص مصلحت، اعضای خبرگان، آیات اعظام .

· پیگیری قضایی : در مواردی که حقوق زندانی رعایت نمیشود و یا شکنجه و فشار محرز شده است، امضای طومار و یا شکایت رسمی به مراجع قانونی مانند رئیس قوه قضاییه، دیوان عالی کشور، دفتر بازرسی ویژه رهبری، سازمان قضایی نیروهای مسلح.

· انعکاس فوری اخبار و اتفاقات در مورد زندانی و خانواده وی.

· درخواست های مکرر رسیدگی در قالب نامه و پیگیری آن از عالیترین مقامات نظام و قضایی و انعکاس وقایع با جزییات مهم در این نامه ها. زیرا در گزارشاتی که از زندانها به مقامات بالاتر ارائه میشود هرگز از تضییع حقوق زندانی و انواع شکنجه ها و فشارهای وارده سخنی به میان نمی آید.

· نوشتن نامه های سرگشاده برای رهبران و شخصیتهای مهم خارجی و درخواست رسیدگی.

· سرگشاده کردن نامه هایی که به مسئولان ارسال شده در صورت عدم رسیدگی موثر و بموقع.

· نوشتن متون مختلف توسط اعضای خانواده مانند درددل نامه، شکواییه، اعتراض نامه خطاب به زندانی، مردم ، جهانیان و هر فردی که میخواهید به او حرفتان را بزنید و ارسال ان به سایتهای حقوق بشری.

· رعایت نکات حقوقی در نوشتن متون به جهت جلوگیری از تبعات قانونی و سوء استفاده های بعدی .

اما فرآیند دفاع از حقوق بشر در ایران و در رأس آن، دفاع از زندانیان عقیده مانند دوی استقامت نیاز به فعالیت پیوسته و مستمر و مانند دوی امدادی نیاز به همدلی و کمک همه افراد و طیفها دارد. هر فردی در هر شرایط و موقعیتی (هنرمند، نویسنده، فیلم ساز، اندیشمند، دانشجو، ....) و به تناسب فعالیتهایش میتواند مظلومیت زندانیان عقیدتی را به گوش جهانیان برساند. هیچ ملتی حاضر نخواهد بود نانی را که در خون مردم ایران زده شده بخورد، بنابراین هیچ دولتی نمی تواند به بهانه منافع کشورش، نقض حقوق بشر را در ایران نادیده بگیرد.

نقطه اتحاد ما ایرانیان با هر عقیده ای، دفاع از مسلم ترین حق مان، ازادی بیان و اندیشه و دفاع از قربانیان تضییع این حق یعنی زندانیان عقیدتی سیاسی است.

کمیته دفاع از آزادی عقیده با دعوت از همه ایرانیان غیور به شرافت ایرانی ، دست یاری همگان را در دفاع همه جانبه و گسترده و پیوسته از زندانیان در بند میفشارد.

Ø از دیگر راه های موفق و تجربه شده در دفاع از زندانیان عبارتند از [1]:

· کمپین های متعدد دفاعی توسط همشهریان، هم صنفان، هم مسلکان و هم کیشان فرد زندانی.

· ایجاد وبلاگ و فیس بوک با محوریت دفاع از حقوق بشر و در رأس آن دفاع از زندانیان عقاید. (انعکاس اخبار و وقایع نگاری) و اتصال زنجیره ای به یکدیگر.

· تهیه پک زندانیان عقیده در ایران: شامل فهرستی از اسامی زندانیان عقیدتی سیاسی ، فعالان مدنی و حقوق بشری به همراه تصویر، مشخصات فردی و تحصیلی، فعالیتها، برچسب اتهامی، دلیل اصلی دستگیری، موارد نقض حقوق شهروندی در مورد وی و خانواده اش در قالب وبلاگ، فیلم، کتابچه و انتشار گسترده در اینترنت و ارسال به تلویزیونهای خارجی فارسی زبان و خارجی زبان.

· ترجمه اخبار و اطلاعات مربوط به زندانیان عقیدتی - سیاسی به زبانهای مختلف و انتشار گسترده.

· ارتباط با خبرنگاران خارجی برای انعکاس این مهم.

· ارسال نامه و طومار به مسئولان داخلی و درخواست آزادی زندانیان، برخورد با ناقضان حقوق زندانیان، همدلی با زندانیان و خانواده ایشان

· ارسال نامه و طومار به رهبران تاثیر گذار جهان و درخواست برخورد قاطعانه با نقض حقوق بشر در ایران.

· تهیه اثرهای هنری ، نوشتاری و مانند آن با محوریت دفاع از زندانیان اعتقادی و تعامل با هنرمندان جهان برای حمایت از زندانیان عقیده در ایران.

سازمان دفاع از زندانیان اعتقادی"سدازا"

آبانماه هزاروسیصدو هشتاد هشت



[1] گردآوری از اینترنت و سایتها و کمپینهای حقوق بشری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر