جستجوی این وبلاگ

۲۴.۱۰.۸۸

همه راه ها به سعید مرتضوی ختم نمی شود!




سعید مرتضوی در گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس بعنوان مسئول اصلی جنایات بازداشتگاه کهریزک معرفی و اعلام شد اظهارات او حداقل در دو مورد از جمله اعزام بازداشت شدگان جوان و پرشور به بازداشتگاه کهریزک به جای اوین به بهانه پر بودن زندان اوین و مرگ کشته شدگان در زندان بر اثر مننژیت دروغ بوده است.

طبق اعتراف صریح این گزارش حداقل سه تن در اثر ضرب و شتم و عدم مداوا جان باخته اند و این جنایت با اطلاع کامل و اجازه سعید مرتضوی و دیگر مسئولان انتظامی صورت گرفته است. چنین جنایاتی و جنایات دیگری که با وجود مستندات و شاهدان عینی در این گزارش تکذیب شده اند، حتی در اردوگاههای اسرای جنگی نیز غیر قابل تحمل است.

اما جدا از ابهامات و سوالهای باقی مانده و حل نشده، همین امر که قاضی مرتضوی توسط افراد مورد قبول رژیم جمهوری اسلامی بعنوان مسئول جنایات کهریزک و فردی دروغگو شناخته شده است، انتقادات وکلا و مدافعان حقوق بشر را از عملکرد سعید مرتضوی در دیگر پرونده ها دارای اهمیت بیشتری میکند.

قاضی مرتضوی بعنوان دادستان وقت همزمان با وقوع جنایات کهریزک با صدور کیفرخواستی یکسان، بیش از صدتن از چهره های با سابقه اصلاح طلب و مدیران ارشد نظام را به اتهاماتی مشابه هم به زندان و دادگاه کشاند. در همان زمان از فشارها و شکنجه های شدید و بی سابقه نسبت به بازداشت شدگان از جمله محمد علی ابطحی و سعید حجاریان سخن گفته میشد. از گروگان گیری فرزندان چهره های بازداشت شده و تهدید خانواده هایشان گفته میشد. عکسهای این افراد در دادگاه نیز موید صحت این فشارها بود. به کیفرخواستی که در آن دادگاه ها خوانده شد، توسط دهها حقوقدان و نهاد حقوق بشری تحلیل و بیش از صد مورد نقض قانون در آن بیان میشد. روند تشکیل دادگاه، روند برخوردها، فشارها و شکنجه ها، عدم اجازه حضور به وکلای مدافع در دادگاه یا ملاقات با زندانیان و اعترافات پر از ابهام از نظر ناظران و حقوقدانان و فعالان حقوق بشر ، غیر قانونی و ناعادلانه شمرده شده و محکوم شد.

اکنون بر اساس همان کیفر خواست و اعترافات نمایشی و در ادامه همان روند ناعادلانه رسیدگی، احکامی سنگین و بی سابقه برای آن زندانیان صادر شده است. آیا دادستان وقت و مدعی العموم، سعید مرتضوی که در مورد بازداشتگاه کهریزک عامدانه دروغ گفت و کاملا به جنایات شنیعی که در آنجا میگذشت آگاه بود، میتوانست در پرونده های دیگری که در همان زمان و در همان زمینه تحت مسئولیتش بود، صحیح و قانونی عمل کند؟ آن جانباختگان شهید در کهریزک کشته شدند و دیگر در میان ما نیستند اما تکلیف زندانیانی که به خاطر اعمال قاضی مرتضوی به اعدام، چندین سال زندان و ممنوعیت مادم العمر از فعالیتهای اجتماعی محکوم میشوند و در دادگاه های تجدید نظر نیز رأیشان تایید میشود چه میشود؟ آیا با محکوم شناخته شدن سعید مرتضوی روند رسیدگی به آن پرونده ها بررسی مجدد میشود؟ البته جواب روشن تر از سوال است زیرا اگر به واقع مسئول واقعی و اصلی سعید مرتضوی بود باید با کنار رفتن وی، روند غیر قانونی احکام و اعترافات و بازداشتها متوقف میشد. اما می بینیم که نشده است و حتی روند پر شتاب تری میگیرد.

نمیتوان پذیرفت که همه سرنخ ها به سعید مرتضوی ختم میشود، همانگونه که پذیرفته نشد و به جای آن سرنوشت تاریک سعید امامی دوباره بر زبانها افتاده است.

اما طنز تلخ انجاست که سعید مرتضوی رسما مسئول وقایع کهریزک شناخته میشود و ساعتی بعد بعنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق و ارز انتخاب میشود. آیا همین است معنی استقلال قوا؟!

سازمان دفاع از زندانیان اعتقادی

سدازا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر