جستجوی این وبلاگ

۱۲.۵.۹۱

محمد صدیق کبودوند یک فعال حقوق بشر است که در سیستم قضایی ایران، تنها به صرف فعالیت‌های مدنی خود، به تحمل 11 سال حبس تعزیری محکوم شده است



محمد صدیق کبودوند، رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان که هم‌اکنون ششمین سال بازداشت خود را پشت سر می‌گذارد در پی 56 روز اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شده است.
کبودوند، نمونه یک فعال حقوق بشر است که در سیستم قضایی ایران، تنها به صرف فعالیت‌های مدنی خود، به تحمل 11 سال حبس تعزیری محکوم شده است.
کبودوند در سال 82 هفته‌نامه پیام مردم را منتشر کرد. گستره‌ی انتشار آن تهران و استان‌های کردنشین بود و به دو زبان فارسی و کردی انتشار می‌یافت. "پیام مردم " به دلیل صراحت لهجه در بیان مطالب، به عنوان نشریه‌ای ایرانی که گروه حقوق بشری داشته و بخش عمده‌ای از مطالب را به موضوعات آموزش و آشنایی با مفاهیمی چون دموکراسی، حقوق زنان، حقوق اقلیتها و مردم کرد و حقوق مدنی و شهروندی اختصاص می داد، پس از چندی از سوی دادگستری کردستان توقیف شده و کبودوند نیز بازداشت شد.
پس از توقیف پیام مردم، کبودوند با تودیع وثیقه آزاد شد و این‌بار با راه‌اندازی سایت اینترنتی پیام مردم و ایجاد وبلاگ‌هایی به نام رنج مردم، روزگار، روز کرد و روزنامه‌نگار کرد به فعالیت‌های خود بویژه در زمینه حقوق بشر ادامه داد. او در ادامه فعالیت‌های روزنامه‌نگاری برای اجرایی کردن ایده‌ی خود در خصوص ضرورت تأسیس انجمن‌های مدنی و سازمان حقوق بشری که پیش‎تر در هفته‌نامه پیام مردم و سایت‌ها و وبلاگ‌های خود به طرح آن پرداخته بود، در سال 85 موجودیت سازمان حقوق بشر کردستان را در تهران اعلام کرد.
این روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر در دهم تیرماه سال 86 بازداشت و تاکنون در زندان به سر می‌برد. وی در طی دوران حبس خود حتی یک روز نیز از حق مرخصی برخوردار نبوده است.
کبودوند در دادگاه؛ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به ده سال حبس و از بابت تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق ارتباط و مراوده با سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و ارتباط و مکاتبه با شخص کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد و گفتگو با رسانه‌های عمومی به یکسال حبس و جمعاً به یازده سال حبس محکوم شد.
محمد صدیق کبودوند، در ماه‌های گذشته به دلیل بیماری فرزندش، درخواست حضور در کنار خانواده‍‌اش را داشت که با این درخواست مخالفت شد، وی در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان نسبت به شرایط خود، دست به اعتصاب غذای نامحدود زد.
کمیته گزارشگران حقوق بشر، محمد صدیق کبودوند را یک فعال حقوق بشر می‌داند که تنها در جهت دفاع از حقوق مردم و به خصوص مردم کرد، فعالیت کرده است. محکومیت سنگین وی و برخوردهای انجام شده با او، مصداق بارز عدم استقلال و بی‌عدالتی در سیستم قضایی ایران است. این کمیته ضمن اعتراض به ادامه نگه‌داری کبودوند در زندان، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط وی است و توجه نهادها و سازمان‌های حقوق بشری را نسبت به نقض حقوق او جلب می‌کند.
بدیهی است عدم اعتراض جدی نسبت به شرایط دشوار این زندانی سیاسی، تنها منجر به ادامه برخوردهای امنیتی با فعالان حقوق بشر در ایران خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر