جستجوی این وبلاگ

۳.۶.۹۱

وعده آزادی یکباره ۲۵ هزار زندانی/ آیا کسی از زندانیان سیاسی هم آزاد می‌شود؟


کلمه – گروه اجتماعی: همزمان با برگزاری اجلاس سران در تهران، مدیر کل حوزه ریاست سازمان زندان ها خبر از آزادی ۲۵ هزار تن داده است.
در حالی که بررسی های قبلی کلمه نشان می داد تعدادی از زندانیان سیاسی آزاد شده به مناسبت عید فطر در حال اتمام دوران حبس بودند، اینک خبر از آزادی تعداد دیگری زندانی می رسد که به مناسبت عید فطر مشمول عفو رهبری شده اند؛ هرچند هنوز مشخص نیست کسی از زندانیان سیاسی هم در میان آنها هست یا نه.
به گزارش کلمه، اکنون سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی کشور می گوید برای تسریع در کار آزادی محکومان که شامل عفو شده‌اند، امکاناتی را فراهم کرده که با تأیید مرجع قضایی، آنان بلافاصله از زندان آزاد شده و به کانون خانواده‌شان بازگردند.
آمارها نشان می دهد سالانه هشتصد هزار نفر به زندان های کشور وارد می شوند و زندان های کشور از حداقل امکانات رفاهی برای زندانیان بی بهره است.
از آنجا که بحث حقوق بشر یکی از موضوعات جدی در مذاکرات تهران با کشورهای مختلف جهان است، به نظر می رسد مسئولان کشوری برای رفع یخ روابط با کشورهای دیگر، همزمان با برگزاری مقدمات اجلاس سران غیرمتعهدها، اقدام به آزادی بیش از بیست هزار زندانی کرده باشند.
در حال حاضر برخی از زندانها بیش از ۵ برابر ظرفیت خود زندانی دارند و تغذیه نامناسب، وضعیت بهداشتی ناگوار، رفتار نامطلوب زندانبان از مشکلات جدی در این زندان هاست.
دو روز پیش خبری مبنی بر موافقت رهبری با آزادی تعدادی از زندانیان به درخواست رییس قوه قضاییه منتشر شده بود. بر اساس این نامه تنها سرقت مسلحانه، قاچاق اسلحه و آدم ربایی و اقدام علیه امنیت ملی از عفو عمومی استثنا شده بود.
به نظر می رسد با اجرای بخشنامه عفو عید سعید فطر حدود ۲۵ هزار تن از محکومان جرایم غیرعمدی و مالی دادگاه‌های عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح که با حکم قطعی در زندان‌های کشور تحمل کیفر می‌کنند، آزاد شوند.
مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی درباره عفو زندانیان به مناسبت عید سعید فطر به روزنامه ایران گفته است: همه ساله در مناسبت‌های خاص با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و موافقت رهبری گروهی از زندانیان جرایم غیر‌عمدی و مالی که شاکی خصوصی ندارند و فقط به خاطر عسر و عجز (ناتوانی در پرداخت) جریمه نقدی در زندان تحمل کیفر می‌کنند، مورد عفو قرار می‌گیرند و از زندان‌های کشور آزاد می شوند و این‌بار نیز به مناسبت عید سعید فطر رأفت اسلامی شامل بسیاری از زندانیان زن و مرد شده است.
وی در ادامه می گوید: قوه قضائیه در اجرای بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی به مناسبت عید سعید فطر برای آزادی زندانیان مالی و جرایم غیر‌عمدی که در پرداخت جریمه نقدی و دیون خود ناتوان بوده‌اند، دستورالعملی را تهیه کرده تا با اجرای آن محکومان زندانی مورد عفو قرار بگیرند که البته این دستورالعمل از سوی رئیس قوه قضائیه به رهبری پیشنهاد شد که مورد موافقت وی نیز قرار گرفت.
پورنبی افزوده است: بخشنامه عفو زندانیان عید فطر روز گذشته به همه زندان‌های کشور ابلاغ شده و پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار زن و مرد محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح، سازمان تعزیرات حکومتی و دادگاه‌های عمومی که به خاطر جرایم غیر‌عمدی و مالی تحمل کیفر می‌کردند، آزاد شوند. البته این بخشنامه شامل کسانی می‌شود که شاکی خصوصی نداشته باشند و حکم محکومیت آنان نیز قطعی شده باشد. در ضمن در راستای اجرای این بخشنامه مجازات محکومان بسیاری کاهش یافته است.
همچنین سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی کشور برای تسریع در کار آزادی محکومان که شامل عفو شده‌اند، امکاناتی را فراهم کرده که با تأیید مرجع قضایی، آنان بلافاصله از زندان آزاد می‌شوند تا به کانون خانواده‌شان بازگردند.
تلاش برای آزادی زندانیان در حالی صورت می گیرد که بر اساس متون دینی زندان جایگاهی در تعزیرات ندارد. جمهوری اسلامی با وعده تبدیل کردن زندان ها به دانشگاه به روی کار آمد ولی اینک زندان ها جوابگوی کثرت زندانیانی نیست که با عناوین مختلف به حبس فرستاده می شوند.
بر اساس آمار منتشر شده، تعداد زندانیان در سال ۵۷ که منجر به انقلاب اسلامی شد، با توجه به جمعیت ۳۶ میلیون نفری نزدیک به ۱۰ هزار نفر بود. با در نظر گرفتن آمار رشد زندانیان بر اساس جمعیت کشور، باید میزان زندانیان ایران نسبت به دو برابر شدن جمعیت به حدود ۲۰ هزار نفر می‌رسید. در حالی که تعداد زندانیان نزدیک به ۱۷۰ هزار نفر شده است.
این در حالی است که در دنیا متوسط زندانی به ازای هر یک‌صد هزار نفر، ۱۴۸ نفر است که این میزان در ایران به ازای هر یک‌صد هزار نفر، ۲۷۱ نفر است که این میزان تقریبأ دو برابر متوسط جهانی است.
یکی از نمایندگان مجلس با اشاره به اینکه تعداد زندانیان در زندان ها آنقدر زیاد است که تا روی پله ها هم می‌خوابند، خواستار افزایش بودجه سازمان زندان ها شده بود. او گفته بود که بودجه سازمان زندان‌ها کفاف تامین لباس و غذای زندانیان را نمی دهد و آن قدر در زندان ها مشکل هست که به هر دو نفر یک پتو می‌رسد.
اما طی این سالها کسی نپرسیده است چرا این همه زندانی در حکومتی وجود دارد که براساس بند اول قانون اساسی، وظیفه دولت، فراهم کردن زمینه های رشد و تعالی مردم است.
اینک آزادی بیش از بیست هزار نفر از زندانیان را باید به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد که در این میان نام زندانیان سیاسی و فعالان سیاسی و مدنی که طی سالها حبس از یک روز مرخصی هم محروم بوده اند، دیده شود.
نسرین ستوده، بهاره هدایت، مهسا امرآبادی، محبوبه کرمی، امیرخسرو دلیرثانی، سیدمهدی خدایی، محمد داوری، محمد سیف زاده، بهنام ابراهیم زاده، محمدصدیق کبودوند، ابوالفضل عابدینی نصر، سماء نورانی، سیامک قادری، حسین زرینی، سیدمحمد ابراهیمی، آرش سقر، افشین اسانلو، علیرضا رجایی، محمدحسین نعیمی پور، سیدعلیرضا بهشتی شیرازی، فیض الله عرب سرخی، بهزاد نبوی، مصطفی تاج زاده، محمد طاهر قزوینی، عماد بهاور، ابوالفضل قدیانی، عبدالله مومنی، بهمن احمدی امویی، سیاوش حاتم، سعید متین پور، مسعود پدرام، کیوان صمیمی، سیدامیر خرم، عبدالفتاح سلطانی، عیسی سحرخیز، محسن امین زاده، حسن اسدی زید آبادی، بابک داشاب، مجید دری، مجید توکلی، احمد زیدآبادی، حشمت الله طبرزدی، رسول بداغی، محمدامین هادوی، ضیا نبوی، مسعود باستانی، مهدی محمودیان، رضا شهابی، محسن میردامادی، احمد هاشمی و بسیاری دیگر از جمله زندانیان سیاسی هستد که طی سه سال گذشته از حداقل حقوق زندانی بهره مند بوده اند و همچنان در زندان اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر